VEEL GESTELDE VRAGEN

Vragen over SPA ONE

Badkleding- / Damesdagen

Er zijn geen speciale dames- of badkledingdagen. Op alle dagen zijn zowel mannen als vrouwen ongekleed welkom.

Openingstijden / Feestdagen

Dagelijks geopend van 10:00 tot 23:00 uur, met uitzondering van;

  • Kerstavond en Oudejaarsavond sluiten we om 21u.
  • Nieuwjaarsdag zijn we gesloten.

Kinderen?

Zijn welkom vanaf de leeftijd van 14 jaar, onder begeleiding van een volwassene

Cadeaubon

We hebben een eigen cadeaubon die 2 jaar geldig is vanaf aankoop, andere bonnen worden niet geaccepteerd aan de receptiebalie.

Dresscode

Bij ons heeft die dresscode letterlijk niets om het lijf. In de cabine zelf ben je welkom in Adam- en/of Evakostuum. Dat geldt ook voor het stoom- en zwembad. In de rustruimtes en het restaurant draagt men een badjas.

Hygiëne in de sauna?

Voor iedere sauna gelden strenge regels op het gebied van hygiëne. Zo wordt het  water tweemaal per dag gecontroleerd door onze eigen technische dienst en maandelijks door de Provincie (WHVBZ). Alle wettelijke normen en de voorschriften worden strikt nageleefd.

Zwanger?

Als je je goed voelt, kun je altijd naar de sauna. Gedurende de eerste drie maanden is voorzichtigheid geboden. Daarna kun je weer gewoon je rondjes maken, afhankelijk van hoe je je voelt en wat je gewend bent. Wij adviseren u om geen gebruik te maken van de infraroodcabine. Bij twijfel altijd een arts raadplegen!

Kolfruimte

Er is een ruimte waar moeders in alle rust kunnen kolven. In deze ruimte is tevens een stopcontact aanwezig. U kunt de melk in een afgesloten flesje afgeven bij onze receptie waar deze gekoeld wordt bewaard tot u naar huis gaat.

Aufguss / Opgieting / Lølly

Een lølly is een houten lepel waarmee water op de saunakachel wordt gesprenkeld. Door de verdamping ervaar je een warmtestoot. Dit voorkomt dat het in de cabine te droog wordt. Dit ritueel wordt ook wel aufguss of opgieting genoemd.

Tijden van de sessies vindt u bij aankomst. Op een normale dag zijn er 5 opgietingen.

Ideale saunarondje?

Ieder saunabezoek begin je met douchen. Neem een voetenbad als warming-up voor het eigenlijke werk. Ben je lekker op temperatuur, ga dan de sauna in. Na het verblijf in de sauna, eerst (koud) douchen en dan neem je een dompelbad om af te koelen. De rustruimte is het eindpunt van je rondje. Daarna begin je weer van vooraf aan.

Cameratoezicht

Conform de wet bescherming persoonsgegevens zijn er alleen camera’s in ruimtes waar mensen gekleed zijn. In ruimtes waar mensen ontkleed (kunnen) zijn niet. Het gebruik van cameratoezicht is voor beveiliging van onze gasten en medewerkers. Het cameratoezicht voldoet aan alle eisen, zoals deze zijn opgesteld door de Autoriteit Persoonsgegevens.

Openbaar Vervoer?

Helaas stopt er geen trein of bus in de nabijheid van de Spa. Dichtstbijzijnde treinstation is Breda, vanwaar u met de taxi of ov-fiets naar ons kunt komen. De bus adviseren we in geen geval, qua reistijden en afstand is dit geen goede optie.

Spaarpunten

Bij iedere entree die online geboekt wordt krijg je 100 spaarpunten (m.u.v. arrangementen).

Wanneer je 2000 punten hebt op je account kun je die verzilveren voor een voordeel van €20,- op je rekening.

Het saldo van je punten kun je zien als je online inlogt, rechtsboven zie je een ‘poppetje’, daar kun je naar je account toe en zie je onder het kopje ‘abonnementen’ ook je saldo staan.
Verder kun je daar terecht voor je boekingen om die nog uit te breiden en het saldo te zien van een 10-badenkaart.

Spaarpunten worden online toegevoegd sinds oktober 2019.

Algemene sauna weetjes

Historie

Het woord sauna stamt af van het Fins. In het hoge Noorden is de kunst van het saunabaden dan ook alom gekend en wijdverspreid. Maar ook in andere culturen kent men al lange tijd het fenomeen van zweetbaden. Denk bijvoorbeeld maar aan de Romeinse en Griekse badhuizen…
In Finland verspreidde het saunabaden zich vooral door de Finse topsporters. Twee Finnen slaagden erin op de Olympische Spelen van 1924 in de verzengende hitte alle concurrenten te verslaan op de 5.000 en 10.000 meter hardlopen. Hoe kon dit gebeuren? Uitgerekend de Finnen waren toch gewend aan lage, winterse temperaturen? Dit was voor alle sporters fascinerend en al gauw vond de Finse sauna zijn ingang in de topsportwereld. Saunabaden biedt een extra training aan topsporters en ondersteunt hun regenerend of herstellend vermogen.
Met het verstrijken van de jaren is men van de traditionele, kleine blokhutsauna geëvolueerd naar een ruim assortiment aan saunamodellen in diverse afmetingen, houtsoorten en afwerkingen.

Wat is een sauna?

De klassieke Finse sauna heeft een temperatuur tussen 60 en 100°C en een relatieve luchtvochtigheid tussen 10-20%. Bijgevolg wordt de traditionele sauna ook wel droge sauna genoemd.

De temperatuur in de cabine kan variëren van 60°C op de onderste bank tot 100°C net onder het plafond. Deze temperatuur is goed te verdragen op voorwaarde dat de lucht in de cabine relatief droog is. Droge lucht zorgt voor een optimale verdamping van zweet op de huid, die er op zijn beurt dan weer voor zorgt dat het lichaam wordt afgekoeld. Enkel zeer droge lucht kan het zweet op het huidoppervlak goed opnemen en kan zo een optimale afkoeling van het lichaam garanderen.

Hoe vrijer deze verdamping van zweet op de huid kan gebeuren, hoe beter het huidoppervlak kan afkoelen. Vandaar dat u idealiter ook volledig naakt in de sauna gaat. Hoe heter de lucht is die u omringt, hoe droger deze moet zijn, zodat ze voldoende vocht kan opnemen van uw huidoppervlak. Het omgekeerde geldt eveneens: hoe meer de lucht beladen is met vocht, hoe lager de temperatuur in de cabine moet zijn. Uw lichaam kan dan immers minder goed afkoelen door vocht op het huidoppervlak te laten verdampen.

7 redenen waarom saunabezoek goed is voor je

1. Saunabaden verlaagt uw bloeddruk
Regelmatig saunagebruik stabiliseert en verlaagt de bloeddruk. In bepaalde gevallen konden patiënten met hoge bloeddruk zelfs volledig stoppen met hun medicatie.

2. Regelmatig een sauna bezoeken traint uw cardiovasculair systeem
De sleutel naar gezondheid bij saunagebruik ligt in de afwisseling tussen warm en koud. De hitte van de sauna stimuleert uw zenuwstelsel en doet uw bloedvaten uitzetten. De koude waterbehandeling tijdens de afkoeling doet de bloedvaten opnieuw samentrekken. Bijgevolg is een saunabad een zeer effectieve training voor het vasculaire systeem, die leidt tot een verbeterde bloedcirculatie in het hele lichaam.

3. Sauna versterkt uw immuunsysteem
Een regelmatig saunabad – idealiter één keer per week – traint uw hart en bloedsomloop op een zachte, efficiënte wijze. Door de wisselwerking van warm en koud wordt het lichaam gehard en is daardoor beter bestand tegen infecties. Tijdens het zweten in de sauna wordt het weefselvocht tussen de cellen ontdaan van ballaststoffen. Zo kunnen infecties gestopt worden vooraleer ze de kop opsteken. Sauna verhoogt uw weerstand en maakt u zo weerbaarder.

4. Sauna helpt uw lichaam te ontgiften
De meeste mensen hebben een lichte verzuring in hun lichaamsweefsel. Met andere woorden: de zuur-base balans is lichtjes uit evenwicht. Deze zuren kunnen de oorzaak zijn van een verzwakt immuunsysteem, gewrichts-, spier- en hoofdpijnen, verteringsproblemen, en vele chronische ziektes. Regelmatig saunabaden ondersteunt de afscheiding van deze schadelijke zuren.

5. Sauna voorkomt spierpijn
Door de verbeterde doorbloeding in de sauna wordt verzuring van de spieren na het sporten voorkomen. Mensen met longproblemen zullen ook ontspanning vinden in de sauna: de bronchus spieren relaxen en laten de patiënt toe gemakkelijker te ademen.

6. Sauna voorkomt migraine
Zweten kan helpen bij het voorkomen van spanningshoofdpijn of migraine. Hoofdpijn is immers vaak het gevolg van een slechte regulering van de spanning op de bloedvaten, zoals ook het geval is bij migraine. De afwisseling van warme en koude fases bij het nemen van een sauna traint de bloedvaten zodat deze niet langer reageren met pijn op externe over-stimulatie of spanning.

7. In de sauna komt uw lichaam tot rust
Een wekelijks saunaritueel is voor velen een individuele strategie om te ontsnappen aan de dagelijkse beslommeringen en om de uitdagingen – groot en klein – in het leven beter aan te kunnen. Een complete saunasessie (opwarmen, afkoelen en rusten) heeft een verkwikkend effect op uw lichaam en geest, en geeft u een extra boost energie om er weer tegenaan te kunnen. Vooral in de sombere herfst en winter, wanneer men de zwoele zomeravonden mist en sneller moe en uitgeput is, verlangen lichaam en geest naar extra energie.

Medisch

Kan ik met een stoma SPA ONE bezoeken?

Het is met een stoma mogelijk om de sauna te bezoeken en ook te douchen. Echter de baden zijn ivm risico losgaan niet te gebruiken.